الجمعة، يونيو ٢٩، ٢٠٠٧

دندن

مكنش حنون بس ده كان ذكي كمان... كان كل لما يسمع موبايلي بيرن ،، يجري عليا وكإنه بيقوللي قومي ردي حد عاوزك ،، حتي انه كان بيفرق بين صوت تليفوني وصوت اي تليفون تاني ،، مش هتصدقوا ، بس والله حصل .. كان بياكل بسبوسة وكيك وتورتة كمان ،، ولما وديته عند ناس اصحابي ولا رضي ياكل ولا رضي يشرب ، لحد ما رحت خدته ونزل علي الاكل ايه ... حتتك بتتك ، خلصه كله وبقيت فخورة بيه قدام الناس علشان بقي عندي حاجة بتاعتي لوحدي محدش هيشاركني فيها ،
المهم :::
كبر دندونة وبقي راجل أأأأقصد قط ... رغم اني كنت بحسبه بنت في الاول ، وظهرت عليه حاجات غريبة شوية ،مثلا .. لما يسمع نونوة في الشارع ينط علي البلكونة وينادي هوا كمان ، نفسه اتسدت عن الأكل ،، وخس كتير ،، ده كان وصل وزنه 4 كيلو بقي 3 كيلو بس ، ولا بقي يهزر ولا بقي يجري ويطنطط وكان كده عمره سنة ونص تقريبا
قلت اوديه لدكتور ،، صاحبتي قالتلي من غير ما توديه لدكاترة دي اعراض جواز .. اعراض ايه .. ايوة المفروض دندن يجيلوا دندنة ويكونوا أسرة ويجيبوا دنادين صغيرين يبهدلوا الشقة وبي بي في كل مكان ولو الست دندنة عندها اسهال ومش واخدة علي الحمام بتاعنا يبقي نعزل أحسن ونسيبلهم الشقة ،، ماهي مش عيشة دي ومبقاش شاغل دماغي غير دندن وأسرته الصغيرة ،، صحيت في يوم قمت كلمت جوز بنت خالتي دكتور بيطري وحكيت له الحكاية ، قاللي لو مضايقك الموضوع ده بعملية بسيطة ممكن نخليه .. اييييه؟؟
لأ طبعا لا يمكن ده حتي حرام عليا ،، د كائن ودي غريزة عنده انا هدورله علي قطة متربية بنت قطط من عيلة تعفة من النونوة علي قطط الشوارع ايوة ... هية دي الاصول
وبدأت رحلة البحث عن ناو ناو تليق بدندن بيه ، وجدتها ،، الدكتورة صاحبة اختي عندها بنوتة أأقصد أطؤوطة اسمها سنو يعني تلج قلت اوك وهو المطلوب ،، وشديت الرحال للمهندسين علشان اجيب عروسة للعريس المتين ،، الاقي الست سنو هانم مش راضية تيجي معايا ،، بتقولوا ايه يا ولاد ،، ده اللي حصل اصلها مش بتشوف الشارع خالص لو عاوزين يعني ولابد ، تجيبوا سي الافندي بتاعكوا هنا ،، وكده يعني
وعنها وقلت لا والله يا في بيتي يا لأ وانا عرف هيأكلوه ولا لأه ولا هيبهدلوه ولا هينيموه فين لألأألأألأأ
دندن في بيتي معزز مكرم ولا يخرج من داره وبعدين ياعالم يقعد يومين تلاته اسبوع وهوه وشطارته بقي لحد ما نضمن ان الانسة سنو بقت حامل ،، عنها ومكدبتش خبر واتصلت تاني بجوز بنت خالتي واتصل عليه ويكنسلني واتصل ويكنسل واتصل ويكنسل ،، لحد مارد عليا بذوق وقاللي فييييييييييه ايييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟
انا قلتله الحقني مش لاقية عروسة لندن!!! دندن مين؟؟
دندن القط بتاعي
اه معلش انا في مؤتمر
معلش اصلي مش بنام طول الليل
لييييييييييييييييييييييييه
اصله بيعمل اصوات غريبة وعمال ينونو بصوت عالي ومش عارفة انام
ينفع تكلميني كمان شوية؟
لا والله اصلي بكلمك من الشغل وهروح دلوقتي
طيب خليكي معايا...
قلت لنفسي احسن اكون معطلاه ولا حاجة ولا عنده حاجة مهمة .. اقفل واكلمه تاني بعدين
لقيته بيقوللي علي العموم انا فضيتلك خالص اعتذرت عن مشاركتي في المؤتمر ... بصي ياستي انا عندي حل كويس بصيت لقيت المدير بتاعي بينادي عليا قلتله طيب سلام دلوقتي وأكلمك بكرة وقفلت السكة..
عرفت بعد كده انه غير رقم تليفونه ومش ناوي يدي الرقم حتي لمراته
اللي هيا بنت خالتي
طيب،، القط سكت ...ولا بينونو ولا بيعمل حاجة من الحاجات دي ايه اللي حصل؟ اتصلت بجوز بنت خالتي في البيت يوم اجازته وفهمت منه ان القطط ليهم مواسم للتزاوج مش طول السنة.. اتاري موسم التزاوج عدي خلاص ... ارتحت وقلت لجوز بنت خالتي سلملي علي بنت خالتي وأكلمكم الموسم الجاي ..، طبعا انا سيرتي بقت علي لسان كل العيلة واتشهرت بالهيافة والفراغ ،، ميعرفوش دندونة عندي ايه،، المهم
عيد ميلاد دندونه قرب وموسم التزاوج قرب ،، هقابل مشكلة ...قمت رفعت راية التأهب القصوي في البيت لاستقبال عروسة ميمونة في المنزل

هناك ٤ تعليقات:

Ehab يقول...

ههههه
يا بختك يا دندن في حد مهتم يجوزك ويظبطك ويريحك على الأخر مع ان كل اللي بتعمله انك بتعرف صوت التليفون وتنونو
ده انا لو ابويا مهتم يجوزني نص اهتمامك بدندن كان زماني معايا تسع عيال
مع اني مش بس بنونو ده انا قربت اهوهو
ما علينا
هو صحيح انتي طهقتي الراجل قريبك في عيشته وممكن يموت مراته بسببك لكن جميل انك حاسه بمعاناة حيوان مالوش حيله ولا ذنب في غريزة البقاء عنده
بجد يا ميمي احيكي على رقة مشاعرك دي
وافتكري ان زي ما ربنا دخل واحده النار عشان حبست القطه فهو الكريم ادخل رجل الجنه عشان سقى كلب عطشان في الصحراء يعني رعايتك واهتمامك بقطك اكيد ربنا هايكرمك ويجازيكي خير
تحياتي يا رقيقه وسلميلي على دندن
ولما يخلف سمي واحد من العيال على اسمي
سلاااااااااااااااااااااااااااام

sosoooo يقول...

شنكوتي اوتي توتي ، أكيد دندن بيبعتلك سلامه لأنك حبيته من غير حتي ما تعرفه ، وفعلا زي ماقلت ده كائن ملوش حيلة ، مواقف كتير حسيت ان ربنا وقف جنبي بسبب دندن ،، اما جوز بنت خالتي لما خلف توأم بقي ينادي علي واحد منهم "بسبس" وقاللي اسهل انك تربي بقرة عن ما تربي قط...بس انا بحب القطط أعمل ايه؟؟؟
تحياتي ،، انت بوستهاتك تجنن ،، عاوزة اقرا منك كمان

كلبوزة لكن سمباتيك يقول...

انت عسولة قوي يا ميماية
و كتابتك لذيذة و مرحة انا لسة مبتسمة حتى بعد ما خلصت قراية
انا حاسة بيكي و مقدرة تماما تصرفك مع دندون
و من هذا المزنق اقدم حجز لاول نونو دندون من اولاد دي دندن علشان اتهرش انا كمان في مخي و اجري ادور على حل
اريد حلا
تحياتي العطرة

sosoooo يقول...

حبيبتي سمبتيك ،، اشكرك من قلبي علي كلام السكر ده ،، وربنا يبعت ...
انتي كمان مدونتك رائعة وكلامك تحفة ،، ربنا معاكي وكل سنة وانتي طيبة بمناسبة سنوية المدونة،، كملي الحكاية كلها ،، وهتعرفي اللي حصل