الجمعة، يونيو ٢٩، ٢٠٠٧

اليوم السابع


ايه ده هوه دندن بقي متوحش كده ليه ، صوته عامل كده ليه ،

مش عارفين نناااااااااااااام

كل يوم اسمع البقين دول من ماما او بابا او اخويا ،، انا كمان كنت بدات اتضايق منه لأنه حاول كام مرة يهرب واطلع اجيبه من عند الجيران ، وبعدين يا دندن بقي !!، انت اتحسدت ولا ايه ؟؟؟ كنت هادي وطيوب ايه العمل ؟

ابن الجيران عرض عليا يشتريه مني !! مين يبيع ضناه ، لااااااا انا مش هسكت انا هوديه عند البت سنو والامر يمشي ،،

في يوم صحيت الصبح علشان اروح الشغل ملقتش دندن جنبي قلت يمكن في البلكونة ، وعلشان اتاخرت علي مواعيدي ، نزلت من غير ما اشوفه ،،

المجرم لقيته نايم علي السلم شلته ولأول مرة مديت ايدي عليه وضربته علشان ميعملش كده تاني ،، نفس الحركة اتعملت تاني يوم وكأنه بيعاندني ،، بس المرة دي جيت اخده ، جري مني وكان الصبح وقلتله انا مش هجري وراك،، قلت هيلف ويرجعلي ... بس الامراض والعدوي ...!!! لأ ... رجعت جبته وطلعته وقفلت الباب كويس وكإني بالظبط بدأت أحبسه ،، غصب عني والله العظيم خايفة عليه وهوا مش حاسس باللي انا بعمله علشانه ،، ومن يوميها دندن اتغير اول الباب ما يتفتح يجري يقف عالباب ،، ويبص يمين وشمال ولو مفيش حد جنبه ييجي طاير علي فوق .. عرفت بيقعد فين ..كنت بسيبه ساعات يغير جو شويه واطلع اجيبه ،

لحد ما في يوم رحت اجيبه ملقتهوش ، قلبي اتقبض قلت ايه ده مين خده؟؟؟؟؟؟

الناس كلها عارفة ان ده بتاعي ولا يمكن حد ياخده مني ، دورت عليه وطلعت عند كل الجيران وسألت المحلات اللي تحت البيت قالوا ماشفناهوش .....يا خبر دندن تاه ،، اتسرق ،، هرب ،، طيب هياكل ايه لا ليه في الفيران ولا ليه في الزبالة ،،

اه يا دندن القط لما ترجع ، هتشوف هعمل فيك ايه

فات يوم والتاني والتالت والرابع والايام بتعدي بدموع وحزن ده دندون يا جماعة ،، دورت عليه في كل مكان لحد ما جالي احساس انه مات

معقولة ... لسة عيد ميلاده كمان شهرين .. سنتين إلا شهرين ،، الاولاد الصغيرين في العيلة هيحضروا عيد الميلاد ،، والكبار كمان ، ماهو حبيب الكل !!! دندن..

جالي اكتئاب لمده سبع ايام ،، اليوم فيهم بشهر ، دماغي هتطق ، بياكل ايه وبيشرب ايه وراح فين واتسرق ولا اتخطف ،، طيب حد يتصل يطلب فدية ..ابداً

وفي اليوم السابع من غياب دندن ،، قابلني علي اول الشارع ابن الجيران وقاللي :

ـ القط بتاعك لقتيه؟

ـ لا لسة.. بس حسيت ان فيه امل ، وبتسأل ليه؟

ـ اصلي شفته النهاردة....

وفجأة كده ظهر قدامي عبد الحليم حافظ في فيلم معبودة الجماهير وراكب بسكلته وبيقول (يا خواني يا هلي يا جيراني انا عاوز اخدكم في احضاني ، يا عنية ياقلبي جري ايه ؟؟ الدنيا احلوت كده ليييه )اه صحيح انا في الشارع وقلت له:

ـ فين وامتي ومتأكد انه دندن ده قط سيامي اصلي واطلعه من بين مليون قط انت ساكت ليه انطق اتكلم ايييييييييه؟

لقيته بيشاور علي السطوح بتاع بيتهم.. طيب راح هناك ازاي ،، قاللي انه شافه من علي سطوح بيتهم وهوا بيجري ورا الحمام علي سطوح البيت اللي جنب بيتنا.....اه انا كده فهمت ، يبقي لما طلع اخر مرة طلع لحد السطوح وقعد يلعب ونسي نفسه ويحتفل بحريته لحد مالقي نفسه في مكان غريب معرفش يرجع تاني ،،

دندن وحشتني ،، دول اول كلمتين قلتهم لما البيه شرف بعد غياب اسبوع عن البيت ،، طبعا خاسس جدااا رغم ان صاحبة البيت اللي جنبنا كانت بتحطله جبنة رومي بس حبيبي بياكل من ايدي وبس ،، ميرسي يا طانط شكرتها وانا فخورة بدندن اللي كان هيموت م الجوع علشان بعيد عني ،، فيه كده يا خواتي ..؟؟

قررت اني اكافأه عللي عمله واشتريت له نص كليو لحمه ليه لوحد (طبعا انااكلت معاه)وضحيت بالميزانية كله علشان دندوني ،

قررت كمان اروح مستشفي الكلب اللي في العباسية يتابعوا التطعيمات وبعدين اوديه لسنو ، علشان كنا خلاص اشترينا عربية ومفيش مشكلة ممكن اشوفه كل يوم لو انا عاوزة.......

ظبطت كل حاجة واتفقت مع ام العروسة علي كل حاجة من اكل وشرب ومعازيم يعني الفرح من كافة شيئ بس محبتش اعمل فيها حماة وادقق في تفاصيل عبيطة كله لمصلحة الولد وبعدين احنا بنشتري نسب برده والولاد بالنص ،، يعني الطمعانين في العيال بتوع الواد ابني يروحو بعيد ،، أُمال اعز الولد ولد الولد

المهم:::::




هناك ٥ تعليقات:

Ehab يقول...

يعني قصدك ايه بالطماعين في الولاد
يعني مش هاتديني واحده خلاص مش عايز يا بخيله
عموما الحمدلله انه رجع تاني انا بصراحه مش بفهم في القطط لأني عمري ما ربيت قطه احنا كل اللي بنربيه هي سلحفاه عبيطه كده كان بابا واحنا صغيرين خرج مع ماما مشوار واخدوا عبده اخويا معاهم وطبعا عشان عبده زنان وعايز يشتري كل حاجه في السكه بابا حب يخوفه قاله اشتريلك سلحفاه من دول عبده طبعا قالو اشتريهالي ايوه ومن ساعتها وهي عندنا بقالها يجي 14 سنه عندنا ومش عايزه تكبر او جايز بتكبر واحنا مش واخدين بالنا الغريب انها دايما مستخبيه ومش بنشوفها ماما بس اللي بتحطلها اكل عشان كده بتعرف مكانها عموما يا ستي الف مبروك لدندن على الجواز وعقبالي انا كمان لما اتجوز
وياريت بس لو عملتي حفله تبقي تسيبلي حتة جاتوه ماشي
وطبعا متنسيش تسمي واحد من الأولاد على اسمي
سلااااااااااااااااااااام

Shower-Mirror يقول...

الف حمدلله على سلامة الاخ دندن

و النبى فرحتينى

:)

كنت خايف يهرب قبل الفرح و يعملكوا فضيحه

بوستاتك دمها خفيف مووووووت

هههههه

و مبسوط اوى انك بتيجى تزورينى و ابقى تعالى علطول

و على فكره احنا شبراويه زى بعض

;)

sosoooo يقول...

شنكوتي اوتي توتي ،، طيب لو كان دندن اتجوز وخلف خمسة ،، ام العروسة هتاخد تلاتة ، حقها ،، وانا اخد اتنين بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انا اللي طمعانة في العيال ... الشكر كله لماما هية اللي كانت هتستحمل دوشة العيال الصغيرين ،، انا مش بحب السلاحف خالص مفيش متعة في تربيتها دي طول السنة نايمة ،، وبطيئئئئئئئئئئئة جداااااا
اما مسألة الفرح دي ،، كمل باقي لحكاية وانت تعرف ايه اللي حصل ...
مستياك ،،
جود باي

sosoooo يقول...

يا عم شاور نورت البلوجر واهلا اهلا بالشبراوية ... ش ش ش ش ... كلمة السر لو معرفتهاش هزعل اوي
ياريت تكمل الحكاية بتاعة دندون وتعرف ايه اللي حصل...... بزورك دايما وببصم وبختم علي كل بوست بقراه ،، عندك اسلوب يجنن ،،
زورني دايما ... هستني وانت خليك متابع

Diyaa' يقول...

تصدقي إنك رايقة أوي ؟!
ألا صحيح الباص رجعت ولا لأ ؟